Scania R 450 LA Topline

Consumption record with SCR-only

Scania R 450 La Topline Foto: Karl-Heinz Augustin 13 Bilder

Scania is deliberately turning its back on exhaust-gas recirculation and is increasingly relying on SCR-only. The test results support the Swedes´ decision.

Was it all a mistake? This is the question that many engine designers from the EGR faction are probably asking themselves. EGR stands for exhaust-gas recirculation and—in combination with SCR technology and particulate filters—was regarded as the ideal Euro 6 solution as recently as two or three years ago. The entire European commercial vehicle sector favored this technology for complying with the new regulation. The only holdouts were the Iveco engine designers in Arbon, Switzerland. They relied on increased use of SCR to dispense with EGR. This method has been named SCR-only since then.

Being very adventuresome with its engines anyway, Scania then introduced EGR-free five-cylinder engines and supplemented them in late 2013 with the first six-cylinder engine rated at 360 or 410 hp (265 or 302 kW). One year later, they were followed by a 450-hp (331-kW) version based on the existing EGR engine of the same power. The conversion to SCR-only did not affect the basic engine parameters. In both cases, the 130-mm bore and 160-mm stroke result in a displacement of 12.7 liters. The rated power, maximum torque and the associated revs also match. 

Ihre Vorteile mit Digitalabo
  • Zugang zu allen Webseiteninhalten
  • Kostenloser PDF-Download der Ausgaben
  • Preisvorteil für Schulungen und im Shop

Sie haben bereits ein Digitalabo? Hier einloggen.

DEKRA Mitglieder 0,00 Euro*

* Login über DEKRA.net Informationen zu weiteren Vorteilen einer DEKRA-Mitgliedschaft erhalten Sie hier.

Login im DEKRA.net
Digitalabo ab 1,88 Euro* pro Monat

* Jahrespreis 22,65 Euro, Preis für FERNFAHRER Flexabo Digital in Deutschland,flexible Laufzeit, jederzeit kündbar.

Weiter zum Kauf
Technische Daten
Scania R 450 LA Topline
Preis Testfahrzeug 110.000,- €
Motorbauart Reihenmotor
Außenlänge 2.265 mm
Außenhöhe 3.860 mm
Kraftstoff Diesel
Alle technischen Daten anzeigen
Neu Registrieren

Erstellen Sie ein kostenloses Profil und profitieren Sie von vielen Vorteilen:

  • Mit Digital-Abo voller Zugriff auf alle Inhalte, technische Daten und Experten
  • Newsletter bequem verwalten
  • Bevorzugte Themen auf der Startseite anpassen
Kostenlos anmelden
Unsere Experten
Harry Binhammer, Rechtsanwalt und Fachanwalt für Arbeitsrecht Harry Binhammer Fachanwalt für Arbeitsrecht
Experte für Flottenmanagement und angewandte Mobilitätsangebote Rolf Lübke Flottenmanagement und Mobilitätsangebote
Kostenloser Newsletter
eurotransport Newslettertitel Jetzt auswählen und profitieren

Maßgeschneidert: Die neuen Themen-Newsletter für Transportprofis.

eurotransport.de Shop
Web Shop Content Teaser Der Shop für die, die es bringen.

Zeitschriften, Bücher, Lkw-Modelle, Merchandising und mehr.