DAF CF, Mercedes Arocs and Volvo FMX

Automatic gearboxes in off-road mode

Automatikgetriebe im Offroad-Modus Foto: Karl-Heinz Augustin 27 Bilder

Stuck in the mud? No chance. Today's off-road automatic gear shifting technology can master even tricky terrain with ease.

The Bissinger Steige in southwestern Germany is one of the toughest stretches of roadway for truck drivers. From the town of Bissingen at the foot of Teck Castle, it leads up towards the town of Ochsenwang on the heights of the Swabian Alps mountain range. Trucks on this route have to deal with an elevation difference of 400 meters, rising steeply at a 17-percent incline over a relatively short distance. That's a pretty tough job for a four-axle truck weighing 32 tons.
And it's on this stretch that we put the candidates to their first serious test, with the trucks driving up the barbaric incline in normal road mode and in off-road mode. The aim of the exercise is to find out how the off-road mode differs from the normal automatic mode among the three test vehicles.

The first result of this test is that the demanding route, with its mean hairpin at the very end, posed no significant problems for the trucks in either normal automatic mode or off-road mode. The second and more revealing result is how the vehicles' different characters become apparent in off-road mode.
The reduction of gear changes with off-road mode activated compared to the non-stop shifting in normal road mode, for example, varies between vehicles. The DAF, with its 12-speed AF-Tronic gearbox, shows the most radical difference. It performs only around half as many shifts on incline in off-road mode compared to normal mode. The Mercedes Arocs has more choice with 16 gears. In off-road mode, the number of shifts falls only by around a quarter. The Volvo FMX achieves a similar result with its 12-speed I-Shift gearbox, with gear shifts reduced by around a quarter.

Ihre Vorteile mit Digitalabo
  • Zugang zu allen Webseiteninhalten
  • Kostenloser PDF-Download der Ausgaben
  • Preisvorteil für Schulungen und im Shop

Sie haben bereits ein Digitalabo? Hier einloggen.

DEKRA Mitglieder 0,00 Euro*

* Login über DEKRA.net Informationen zu weiteren Vorteilen einer DEKRA-Mitgliedschaft erhalten Sie hier.

Login im DEKRA.net
Digitalabo ab 1,88 Euro* pro Monat

* Jahrespreis 22,65 Euro, Preis für FERNFAHRER Flexabo Digital in Deutschland,flexible Laufzeit, jederzeit kündbar.

Weiter zum Kauf
Technische Daten
Mercedes-Benz Arocs 4145 DAF CF 460 FAD Construction Volvo FMX 460 8x6
Aufbauart Kipper Kipper
Motorbauart Reihenmotor Reihenmotor Reihenmotor
Außenhöhe 3.530 mm
Zul. Gesamtgewicht 32.000-41.000 kg 32.000 kg 32.000 kg
Leergewicht 10.845 kg 11.025 kg
Kraftstoff Diesel Diesel
Tankinhalt 260.00 l
Alle technischen Daten anzeigen
Neu Registrieren

Erstellen Sie ein kostenloses Profil und profitieren Sie von vielen Vorteilen:

  • Mit Digital-Abo voller Zugriff auf alle Inhalte, technische Daten und Experten
  • Newsletter bequem verwalten
  • Bevorzugte Themen auf der Startseite anpassen
Kostenlos anmelden
Unsere Experten
Harry Binhammer, Rechtsanwalt und Fachanwalt für Arbeitsrecht Harry Binhammer Fachanwalt für Arbeitsrecht
Experte für Flottenmanagement und angewandte Mobilitätsangebote Rolf Lübke Flottenmanagement und Mobilitätsangebote
Kostenloser Newsletter
eurotransport Newslettertitel Jetzt auswählen und profitieren

Maßgeschneidert: Die neuen Themen-Newsletter für Transportprofis.

eurotransport.de Shop
Web Shop Content Teaser Der Shop für die, die es bringen.

Zeitschriften, Bücher, Lkw-Modelle, Merchandising und mehr.