Marken
Themen
Artikel
Videos
Häufige Fragen
Baureihen
Alle Treffer mit anzeigen

Volvo FH 540 put to the test

Swedish workhorse

Foto: Thomas Küppers 16 Bilder

Lots of power, a somewhat unusual exhaust gas purification system and the world's first dual-clutch gearbox for heavy-duty trucks are the striking features of the Volvo FH540.

08.12.2015 Frank Zeitzen

In general, truck engines are among the fastest running out there. Even if the definition of low-, medium- and high-speed engines is not 100% clear, the D13K in the Volvo FH540 leans towards the medium-speed engines. Low-speed engines usually work at three- or low four-figure revs, and are overwhelmingly used in medium-sized freight or passenger ships.

The reason why the 12.8-liter, six-cylinder engine in the most powerful variant is not far from being a ship engine is partly to do with the engine characteristics. It delivers plenty of power down to 900 rpm, with the maximum torque of 2,600 Nm available just slightly above this. If needed, all 540 horses can be galloping away at just 1,450 rpm. Future engines from Volvo and other manufacturers will work at even lower revs than this D13K. Among the factors that make this possible here are the extremely high axle ratios, which keep the cruising revs down while still allowing for plenty of power in reserve when driving in top gear. The FH 540 runs at just 1,100 rpm when traveling at 85 km/h.

Kompletten Inhalt freischalten ...
Kostenlos für unsere Digital-Abonnenten

Melden Sie sich an und prüfen Sie, ob Ihre Abonummer in Ihrem Profil hinterlegt ist. Wenn Sie Abonnent sind, aber noch kein Profil haben, können Sie sich hier registrieren. Weitere Informationen zu Registrierung und Anmeldung finden Sie hier.

Kaufen Sie diesen Artikel
Volvo FH 540 put to the test
Swedish workhorse

Nach dem Kauf können Sie diesen Artikel in Ihrem Profil unter gekaufte Artikel jederzeit aufrufen. Falls Sie noch kein Profil haben, können Sie sich hier kostenlos registrieren.

3.99 €
Technische Daten
Volvo 540 Dual Clutch
Preis Testfahrzeug120.000,- €
MotorbauartReihenmotor
Außenhöhe3.775 mm
KraftstoffDiesel
Alle technischen Daten anzeigen
Neu Registrieren

Erstellen Sie ein kostenloses Profil und profitieren Sie von vielen Vorteilen:

  • Mit Digital-Abo voller Zugriff auf alle Inhalte, technische Daten und Experten
  • Newsletter bequem verwalten
  • Bevorzugte Themen auf der Startseite anpassen
Kostenlos anmelden
Login mit Ihrem Profil

    euro ID ist der einheitliche Anmeldedienst des ETM Verlags. Sie müssen sich nur einmalig registrieren und können anschließend alle Dienste nutzen, die mit diesem Logo gekennzeichnet sind.

    Neues Heft
    FF 08 2018 Titel
    Heft 08 / 2018 7. Juli 2018 Heftinhalt anzeigen Jetzt kaufen